Den 29 februari 1908 invigdes Stora Teatern i Norrköping. På samma plats låg tidigare Eklundska teatern som var byggd i trä. Den ansågs brandfarlig och revs därför 1903.
Hösten 2019 drabbades teatern av just brand när blixten slog ner. Skadorna hade kunnat bli mycket mer omfattande om det inte hade funnits ett rejält brandskydd i takkonstruktionen. Efter brand och pandemi ser teatern fram emot att öppna upp i höst.

– Det är höjden av olycka att blixten slår ner i taket och att det tar eld, men det gick så bra det kan göra. Fastigheten är verkligen byggd för att palla med det mesta. Dessutom gjordes ett fantastiskt jobb av flera inblandade, säger Malin Eklöf, Norrevo.

– Det var en skräckupplevelse att se lågor som slog upp ur taket, men räddningstjänsten fick det snabbt under kontroll och branden spreds aldrig till salongen. Vi hade intensiva dagar, men dialogen och kontakten med Norrevo fungerade jättebra, säger Jeanette Söderwall, PR- och kommunikationsansvarig på Östgötateatern.

Det var den tidens stora arkitekt, Axel Anderberg, som ritade teaterhuset. Det byggdes i jugendstil, var stort och imponerande precis som en storstadsteater skulle vara i början på 1900-talet. Salongen, med plats för 600 personer, var målad i lila och grått. Taket var midnattsblått och dekorerad med guldstjärnor, gyllene druvklasar, fåglar och blommor. Allt detta kom senare att målas vitt, men när teatern renoverades 1982 togs det ursprungliga utseendet fram igen. Taket målades dock grågrönt som väggarna och dekorationerna. Då sattes också den praktfulla takkronan från Rejmyre Armaturfabrik upp. Kristallkronan består av 10 063 prismor och väger 750 kilo.

Ovanför scenen, mellan komedins och tragedins masker, står devisen Ridendo dicere verum – Att leende säga sanningen. En annan devis som pryder teaterhusets fasad, ovanför stora trappan är skriven av Esaias Tegnér: Förkunna seklers sorg, förkunna seklers glädje. Deviserna pekar på teaterns uppgift: att spegla människan och samhället, i dåtid och nutid, både tråkiga händelser och glada.

Efter branden byggdes en ny takkonstruktion och eftersom huset är byggnadsvårdsskyddat fick timmermän kallas in för att göra det enligt konstens alla regler. Branden har annars inte orsakat så mycket skada utan snarare släckningsarbetet pga. mängden vatten. Det har målats och bytts golv och dessutom togs kristallkronan ner och varje prisma har putsats vilket gjorde en enorm skillnad.

– Det är en helt fantastisk byggnad med mycket känsla och själ i väggarna, säger Jeanette Söderwall.

I höst blir det även nystart för teatercaféet som renoverats och byter namn till Teaterbaren.
– Vi har flyttat baren och byggt ut och öppnat upp för att skapa ett bättre flöde för publiken. Vi har också sett över tekniken och scenen för att enklare ha föreställningar här. Rent stilmässigt kan man säga att vi flirtar med jugendstilen, säger Jeanette Söderwall.

Under pandemin har Östgötateatern ställt om och börjat producera digitala produktioner, radioteater och film. Under en tid i höstas kunde de spela för 50 personer på plats i salongen med separata entréer och avspärrade platser.
– Teatern är en samlings- och mötesplats och det finns naturligtvis en längtan hos både ensemble, all personal och publiken att få mötas igen. Det digitala kan inte ersätta det fysiska, men det kan ge tröst i väntan på scenkonsten, säger Jeanette Söderwall.

Men i höst förväntas de äntligen kunna mötas upp. Det blir bland annat skandinavisk premiär av den franska kult-klassikern Amélie som är baserad på Jean-Pierre Jeunets filmsuccé från 2001, med svensk titel Amelie från Montmartre. Musikalen hade premiär på Berkeley Repertory Theatre i Kalifornien 2015 och Broadway-premiär två år senare. En omarbetad version sattes framgångsrikt upp på West End i London 2019.
Det blir även föreställningar i Teaterbaren och på experimentscenen, X-scenen, samt fortsatt digital scen.
– Vi ser så mycket fram emot hösten och återstarten. Att kunna öppna dörrarna till de vackra teaterhusen igen och välkomna publiken tillbaka på ett tryggt sätt, säger Jeanette Söderwall på Östgötateatern.

Fakta Östgötateatern:

Östgötateatern är Sveriges största länsteater med teaterhus i både Linköping och Norrköping. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Kärnan i verksamheten utgörs av en fast ensemble, som backas upp av långtidsengagerade skådespelare. Under året gästas de också av en rad andra skådespelare och artister, beroende på hur repertoaren ser ut. För att få nya impulser och inspiration engageras olika regissörer och scenografer.
Östgötateatern är den teater i Sverige som har flest abonnenter. Varje år besöker ca 100 000 personer Östgötateatern. Ett tjugotal små och stora produktioner sätts upp på scenerna och spelas mellan 700–1 000 gånger. Sedan 2016 ingår Östgötateatern i Scenkonst Öst AB, tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester. Scenkonst Öst har cirka 200 fast anställda och ägs av Region Östergötland och Norrköpings och Linköpings kommuner.